Hoe de taal te gebruiken en een leerplan te volgen

Nederlands taal cursus Rotterdam

Onze school heeft drie verschillende talen onder het personeel – Nederlands, Engels en Arabisch. Het komt vaak voor dat een leerling iets onaanvaardbaars zegt. Onze eerste reactie als dat gebeurt is om een audiëntie toe te wijzen bij een gedragsspecialist. Dat is meestal een goed idee, maar niet als je klas bijzonder luidruchtig is en je de rest van de klas niet wilt negeren. Onze school heeft al eerder met deze situatie te maken gehad en routines zijn een goede manier om met de situatie om te gaan. We hebben bijvoorbeeld een specialist in spraak en discipline die in de klas komt om met de leerlingen over manieren te praten. Ze laten de leerlingen zwijgen, behalve de aangewezen spreker. De spreekspecialist wil er zeker van zijn dat de leerlingen de boodschap van de brief begrijpen en hoe ze zich tijdens de rest van de les moeten gedragen.

 

Laat de stof bezieken

Er zijn veel dingen die u kunt doen om ervoor te zorgen dat uw leerlingen van uw les genieten en aandacht hebben voor wat u zegt. Pauzeer de les indien nodig om uw leerlingen de tijd te geven te verwerken wat u zegt. Geef de leerlingen de opdracht om de woorden van de spreker te laten "bezinken" – dit is wanneer u de les pauzeert om de leerlingen te laten bijpraten met de rest van de klas en om de les met hen te bespreken. U kunt dit doen terwijl u door het lokaal loopt, in de hal of thuis. Moedig uw leerlingen aan met elkaar te praten om beter te begrijpen wat er gezegd wordt. Om de vorderingen van de leerlingen individueel te volgen, kunt u hen materiaal laten verzamelen of het aan een andere leerling vragen.

 

Interpuntie

Ook al wil je het beste voor je leerlingen, soms is het moeilijk om te krijgen wat je wilt. In sommige gevallen zul je concessies moeten doen aan de leerlingen en hun ouders. "Afgeslankte" lessen zijn daar een goed voorbeeld van. De leerlingen weten dat een gebrek aan interpunctie hun cijfers kan beïnvloeden, dus moet je ze interpunctie leren. In uw taallessen moet u les geven over het gebruik van voornaamwoorden, delen van de spraak, gewone zelfstandige naamwoorden, kleuren, enz. Er is echter een grens aan het aantal concessies dat je kunt doen en toch je normen kunt handhaven. Als u deze grens overschrijdt en materiaal opneemt dat niet van vitaal belang is voor de leerlingen, zal de hele klas in opstand komen. Als u niet flexibel bent, zullen uw leerlingen niet meer luisteren en zullen uw normen vervagen.

 

Voorlichtingscursus

Vervolgens moet u nadenken over het soort materiaal dat uw leerlingen zullen leren. Een voorlichtingscursus moet relatief gemakkelijk zijn. Een cursus op universitair niveau is echter een heel ander verhaal. De structuur en de inleiding zijn complexer, dus u moet goed nadenken. Vaak zijn de leerlingen die het het moeilijkst hebben in de klas ook degenen die het meest doen. Je moet hen helpen de stof in kleinere segmenten op te delen om hen te helpen erdoor te raken. Als u leerlingen hebt met een hoog niveau nederlands, meetkunde en wiskunde, kunt u misschien voor elk onderdeel een andere presentatie houden. U kunt bijvoorbeeld een spreker hebben die in korte tijd kan vertellen wat de verschillende onderdelen in de formule zijn. Dit is vooral nuttig als de studenten zeer technisch en wiskundig zijn. Mocht er extra begeleiding nodig zijn kunt u een cursus Nederlands taal overwegen.